Browser-ul nu este suportat
Ne pare rau, dar browser-ul dvs. nu este compatibil cu website-ul nostru. Va rugam sa accesati website-ul folosind un alt browser, precum Chrome, Edge, Firefox sau Safari.

SIMON HUMPHRIES VORBESTE DESPRE „REVOLUTIA IDEILOR” PRIVIND VIITORUL DESIGNULUI DE AUTOMOBILE

 

Lumea automobilelor s-a schimbat semnificativ in ultimii ani, iar stilurile de viata si valorile oamenilor s-au diversificat. Cum ar trebui sa reactioneze designul autovehiculelor? Simon Humphries este Director de Design Global al Toyota si Lexus, conducand operatiunile de design pentru ambele marci. Incepand din 2020, a fost si jurat al Premiului Lexus Design, un concurs international anual de design. In contextul unei lumi aruncate in dezordine de pandemia globala de Covid-19, el vorbeste despre rolul designerilor si despre filosofia sa personala de design.

„Cel mai important aspect al designului este sa iei in considerare sentimentele utilizatorului”

De cand s-a alaturat companiei in 1994, Simon Humphries, originar din Marea Britanie, a lucrat intr-o gama larga de designuri de autovehicule. Astazi isi conduce echipele de design in mod inventiv si cu abilitatea de a transpune ideile in realitate.

„In Marea Britanie am studiat design industrial, asa ca pana cand m-am alaturat companiei, nu lucrasem deloc in design auto”, isi aminteste Humphries. „In ciuda lipsei mele de experienta, am fost binevenit in echipa datorita experientei mele in alte domenii. Acest tip de flexibilitate va fi esential pentru a deveni o companie care ofera solutii de mobilitate.”

Explicandu-si filosofia de design, el continua: „Cel mai important aspect al designului este sa iei in considerare sentimentele utilizatorului. Dupa aceea, dupa ce ai venit cu un design care incorporeaza aceste consideratii, trebuie sa poti sa-l explici clar sub forma unei povesti. De aceea, este esential ca designerii sa aiba abilitati de comunicare. Incerc mereu sa explic de ce anume au nevoie clientii nostri si cum designul meu reflecta aceste nevoi. Indiferent de model, daca il arati unui numar de cinci persoane, fiecare se va concentra pe diferite aspecte. Cu alte cuvinte, comunicarea este cheia pentru transmiterea intentiei designerului.

„La studioul de design in care am lucrat inainte de a ma alatura companiei, eram singurul responsabil pentru explicarea proiectului si convingerea clientilor, iar acea experienta inca influenteaza modul in care lucrez astazi.”

Cum va evolua designul auto in viitor?

Modelele pe care le produce Humphries nu sunt doar ilustratii; ele includ cuvinte si concepte: „Cum vor arata masinile viitorului? Raspunsul se afla fara indoiala in modul in care raspundem nevoii umane de miscare libera. Spre deosebire de animale, a caror miscare este determinata de nevoile de baza, cum ar fi hrana sau adapostul, oamenii au libertatea de a-si satisface curiozitatea si de a incerca sa invete. Asadar, nevoia umana de miscare este foarte profunda”, spune el.

„Unii oameni se ingrijoreaza ca, in cazul in care conducerea automata va fi adoptata la scara larga, designul auto va deveni unul practic, comercial. Dar nu sunt de acord; de fapt, cred exact invers.”

„Niciun utilizator nu doreste acelasi lucru de la autovehiculul sau, tot timpul. De exemplu, poate dori sa faca naveta cu masina pentru a lucra pe cont propriu; apoi, intr-un alt moment, poate dori sa mearga cu masina la cumparaturi sau sa mearga la o plimbare cu familia. Prin urmare, este mai bine ca un autovehicul sa poata raspunde nevoilor persoanelor, in cel mai bun mod posibil.”

Insa urmatoarele cuvinte ale lui Humphries sunt: „Dar astazi lucrurile nu mai sunt la fel. Nu este posibil sa creezi masini folosind aceeasi mentalitate. Dintr-o perspectiva centrata pe piata, designul auto are nevoie de o revolutie a ideilor.”

„Cu mult timp in urma, designul auto avea „tendinte” identificabile. Acest lucru nu mai este valabil. Clientii au devenit incredibil de diversi, iar pietele se schimba cu mare viteza. Cheia este aceasta: cat de repede putem incorpora nevoile utilizatorilor in produsele noastre?”

„Punctul forte al Premiului Lexus Design este faptul ca le ofera tuturor participantilor sanse egale”

In 2020, Humphries a devenit jurat al Premiului Lexus Design, un concurs international anual de design organizat de Lexus inca din 2013. Premiul isi propune sa descopere, sa formeze si sa sustina designeri si creatori noi, care doresc un „Design pentru un viitor mai bun”.

„Punctul forte al Premiului Lexus Design este faptul ca le ofera tuturor participantilor sanse egale, indiferent daca sunt profesionisti sau studenti sau de locul in care se afla in lume. Astazi, designerii profesionisti incearca constant lucruri noi pentru a-si face vocea auzita. Acesta este un premiu public, asa ca modelele castigatorilor devin cunoscute pe scara larga - aceasta este o oportunitate uriasa pentru ei.”

Din propunerile de design primite din intreaga lume, sunt selectati sase finalisti, carora li se ofera sansa de a-si dezvolta ideile sub mentoratul unor creatori de renume mondial, intr-o perioada de sase luni. In mod traditional, anuntarea castigatorului Marelui Premiu are loc in cadrul unui eveniment organizat special in Saptamana Designului de la Milano, in aprilie. Datorita anularii Saptamanii Designului din acest an, rezultatul a fost dezvaluit in cadrul unui eveniment online, alaturi de prezentarea lucrarilor celor sase finalisti.

Humphries comenteaza: „Pentru finalisti, aceasta a fost, in mod sigur, o experienta dificila. Dar adeseori o perioada de criza poate fi un stimulent pentru creativitate”. El se refera la experienta bunicilor pentru a-si ilustra punctul de vedere: „Pe parcursul unor perioade lungi in timpul recentelor carantine, bunicii nu i-au putut intalni pe cei dragi. Cand am auzit ce se intampla, m-am intrebat daca cineva ar putea dezvolta aplicatii care sa foloseasca, de exemplu, feedback-ul haptic, astfel incat atunci cand atingi pe tableta imaginile unor persoane, sa ai impresia ca atingi de fapt obrajii oamenilor de pe ecran. Aceste tipuri de idei noi care sa vina in intampinarea dorintelor oamenilor sunt ceea ce au nevoie designerii acum. Iar cand vorbim despre masini, este vital sa nu ne concentram excesiv asupra masinilor din trecut. Ne aflam la inceputul unei perioade in care trebuie sa lasam deoparte preconceptiile - de exemplu, masina ca fiind exclusiv un mijloc de transport - si sa ne indreptam catre un viitor mai inovator.”

Potrivit lui Humphries, industria auto trebuie sa adopte o perspectiva mai larga decat oricand inainte in ce priveste productia de masini. El crede in puterea designului – iar convingerea lui ii inspira pe altii sa faca acelasi lucru.