LEXUS SARBATORESTE ANIVERSAREA DE 10 ANI PENTRU LFA
Au trecut zece ani de la lansarea productiei LFA, o super-masina autentica, ce a dezvaluit un nou aspect al Lexus, ca producator dedicat si vizionar de masini de inalta performanta de clasa mondiala.
Cu toata exclusivitatea si raritatea sa - inca de la inceput, productia a fost limitata la doar 500 de exemplare - LFA a lasat o mostenire care a influentat fiecare masina Lexus construita de atunci. A folosit in premiera noile tehnologii de propulsie si materiale si a exemplificat abordarea artizanala takumi pentru fabricarea si designul a ceea ce a devenit calitatea emblematica a marcii Lexus.
Povestea LFA a inceput la inceputul anului 2000 ca un proiect de cercetare si dezvoltare pentru a produce o super-masina autentica. Inginerul sef al Lexus, Harahiko Tanahashi a primit mana libera si sansa de a lucra cu materiale si procese noi. Aceasta abordare de libertate deplina a avut ecou in modul in care Lexus a rescris manualul masinilor de lux prin modelul emblematic LS sedan care a lansat marca cu 10 ani in urma.
In 2001, maestrul pilot Hiromi Naruse s-a alaturat echipei, iar abilitatile sale s-au dovedit a fi cheia pentru ca LFA sa-si atinga obiectivele de manevrare si performanta. In primele etape, au fost identificate 500 de active cheie, de la designul suspensiei pana la forma volanului; fiecare detaliu trebuia sa fie perfect. Primul prototip a fost finalizat in 2003 si, un an mai tarziu, parcurgea primele ture pe Nürburgring Nordschleife, legendarul circuit de curse care avea sa fie leaganul dezvoltarii modelului LFA.
Lumea a avut o prima imagine a planurilor Lexus, prin dezvaluirea unui studiu de design la North American International Auto Show din 2005 de la Detroit, urmat de un concept de masina mai aproape de productie, doi ani mai tarziu. In 2008, LFA - inca in curs de dezvoltare - si-a facut prima dintre cele patru aparitii anuale in dificila cursa de 24 de ore de la Nürburgring. Acesta a fost cel mai dur test posibil al performantei si calitatii masinii, inainte ca Lexus sa-i confirme productia la Salonul Auto din Tokyo din 2009.
Productia a inceput la moderna fabrica Lexus Motomachi la sfarsitul anului 2010. Dedicarea pentru ingineria de precizie a fost atat de mare, incat productia a fost limitata la un ritm de o singura masina pe zi, fiecare motor fiind asamblat si aprobat de un singur tehnician, completat cu o placuta gravata ce poarta numarul de productie al masinii.
LFA a avut o multime de caracteristici uimitoare si revolutionare. La baza sa se afla un nou motor V10 de 4,8 litri aspirat natural, produs intr-o societate mixta cu specialistii Yamaha. Chiar daca era mai mic si avea mai putini cilindri decat alte super-masini competitoare, performanta sa a fost exceptionala, oferind o putere maxima de 560 DIN CP la 8.700 rpm. Montat in fata si antrenand rotile din spate printr-o cutie de viteze automata secventiala cu sase trepte, pozitionata pe puntea din spate, putea propulsa masina de pe loc la 100 km/h in doar 3,7 secunde si pana la o viteza maxima de 325 km/h.
Mentinerea greutatii masinii a fost esentiala pentru performanta sa si a fost obtinuta prin trecerea de la aluminiul folosit pentru conceptele originale la plasticul armat cu fibra de carbon – CFRP. Acest material compozit din fibre, avansat, puternic, dar usor, a fost folosit pentru cea mai mare parte a caroseriei, a cabinei pasagerilor si a tunelului de transmisie si de atunci a fost folosit in alte modele Lexus, inclusiv GS F si RC F, membre ale seriei exclusive Lexus F. Puterea de oprire trebuia sa fie la fel de eficienta ca si tractiunea, de unde folosirea discurilor de frana ceramice de inalta performanta.
LFA inca mai avea multe de oferit, sub forma pachetului ultra-exclusiv Nürburgring, o versiune reproiectata pentru a maximiza potentialul de curse al masinii. Bazandu-se direct pe experienta de curse a masinii, aceasta a primit suspensii mai rigide, jante mai usoare din aliaj forjat, cu anvelope de performanta si caracteristici aerodinamice suplimentare, inclusiv un nou spoiler fata, aripioare fata si o aripa spate inalta fixa in stil GT, pentru a maximiza forta aerodinamica. Cu inaltimea de rulare redusa cu 10 mm, masina imbratisa mai strans solul. Pentru a compensa rezistenta suplimentara, puterea motorului a fost marita la 570 CP DIN.
Productia urma sa fie de doar 50 de masini, fiecare proprietar primind instructiuni profesionale si permis de conducere pentru un an pe circuitul Nürburgring. Calitatea sa a fost confirmata in 2011, cand a stabilit un nou record de tura in circuitul Nordschelife pentru o masina de serie, condusa de Akira Ida.
Ultimele idei despre LFA trebuie sa-i apartina lui Harahiko Tanahashi, cel care a realizat visul. El a explicat: „Am intentionat sa construiesc o super-masina care sa aduca soferul in aceasta stare prin unitatea componentelor sale - sunetul motorului, senzatia la turatie, manevrabilitate si stabilitate.” Intrebat ce inseamna „aceasta stare”, el a raspuns simplu „euforie”.
Desigur, detinerea unui model LFA este un privilegiu de care se bucura foarte putine persoane, dar oricine are sansa de a-si construi propria super-masina Lexus cu un model LFA pe hartie, in stil origami: tot ce aveti nevoie se afla in partea dreapta a paginii.