Browser-ul nu este suportat
Ne pare rau, dar browser-ul dvs. nu este compatibil cu website-ul nostru. Va rugam sa accesati website-ul folosind un alt browser, precum Chrome, Edge, Firefox sau Safari.

SPIRITE DE PIONIERAT

Arta de a transmite o traditie din generatie in generatie.

Unele forme de arta sunt cu adevarat speciale, astfel incat nu reusesc doar sa supravietuiasca de-a lungul secolelor, ci chiar prospera.

Complicata metoda Edo Kiriko de a sculpta in sticla este un exemplu excelent, iar mestesugarii care inca practica aceasta arta veche de 200 de ani sunt mandri sa continue un obicei atat de valoros si apreciat. Cu toate acestea, ei sunt, totusi, producatori moderni si sunt foarte atenti sa nu-si limiteze munca descriind-o ca fiind strict traditionala.

„Traditia este un cuvant foarte mare, incarcat cu numeroase intelesuri diferite”, explica Yoshiro Kobayashi, artizan Edo Kiriko de a treia generatie. „Nu este ceva ce este transmis cuiva cu forta si nici nu este ceva ce trebuie carat in spate de cineva, ci consider ca este ceva ce se naste din activitatea umana zilnica si este creat organic prin repetarea acelui obicei... ceva care leaga totul.”

Repetarea exacta este esentiala pentru arta Edo Kiriko si orice mestesugar in devenire are nevoie de ani intregi de munca practica si instruire. La fel ca multi dintre colegii sai, Kobayashi a inceput studiile la frageda varsta de 13 ani, cand s-a alaturat tatalui sau in atelierul acestuia.

„[Atunci] puteai sa-i urmaresti pe mestesugarii de rang inalt si sa inveti observandu-i... petreceai 10 ore pe zi exersand”, afirma acesta. „Era o munca foarte obositoare.”

Acesta a muncit din greu pentru a-si dezvolta abilitatile si recunoaste ca nu a simtit cu adevarat ca e un profesionist pana cand nu a fost recunoscut de colegii sai printr-un premiu special, cand avea 33 de ani. Este o ucenicie solicitanta din toate punctele de vedere, dar acesti ani de instruire sunt esentiali, deoarece aceasta forma de sticlarie, care isi are originile in regiunea Tokyo la sfarsitul perioadei Edo, este extrem de meticuloasa si necesita un grad de perfectionism specific naturii orientate spre detalii a culturii japoneze.

„JAPONEZII ACORDA ATENTIE CHIAR SI CELOR MAI MICI DETALII”, SPUNE KOBAYASHI. „CHIAR LE PASA DE DETALII... E APROAPE O REACTIE INCONSTIENTA. CEVA CE DEVINE UN MOD DE VIATA FARA SA-TI DAI SEAMA.”

Yoshiro Koayashi, mestesugar Edo Kiriko

Pentru Kobayashi, complexitatea muncii sale este esentiala pentru a asigura crearea unui produs finit de inalta calitate, dar si pentru sentimentul profund de implinire si placere pe care il obtine din meseria sa.

„Sunt sigur ca aceasta filosofie influenteaza foarte mult munca unui mestesugar”, spune el. „Cel mai mic detaliu capata o importanta enorma. De aceea, acestia au foarte mare grija atunci cand creeaza ceva. E vorba despre satisfactia personala pe care mestesugarul o obtine din munca sa.”

Desi e foarte pasionat de arta Edo Kiriko si a obtinut numeroase satisfactii de-a lungul anilor, Kobayashi nu l-a presat pe fiul sau sa-i calce pe urme, ci mai degraba l-a incurajat sa exploreze optiuni de cariera alternative.

Cu toate acestea, chemarea traditiei si a istoriei familiei s-a dovedit a fi prea puternica, astfel ca fiul sau Yohei s-a alaturat afacerii familiei, acesta insufland o influenta contemporana pieselor, dar si continuand sa creeze produse apreciate si perfectionate de generatiile anterioare.

„E minunat sa poti sa faci ceva ce-ti place si sa poti sa si traiesti din asta”, spune Kobayashi. „Ma bucur ca am ales aceasta meserie.”

GENERATII DE MAIESTRIE

Sticlarii Edo Kiriko au creat superbul panou din interiorul modelului Lexus LS, care intampina pasagerii cu o ambianta respectuoasa, delicata si foarte impresionanta.